onsdag 8. august 2012

Frisering av trær.


Vi har ryddet nordsiden av Holmen for furutrær. Dermed er det blitt mye frodigere og løvtrær og nye typer blomster kommer frem. Samtidig ser jeg nye trær sprette opp. De vokser gjerne en meter i løpet av sommeren. Det er da en skjønner hvordan kulturlandskapet har forandret seg de siste 50 årene. Det kommer  til å gro igjen når ikke mennesker rydder i skogen eller det går husdyr der. Så for å unngå det utrustet jeg meg med en ny saks fra Fiskars. Det gjorde jobben mye lettere, som å klippe i smør. (Dessuten gjorde det ingenting at den var lilla. Den skal bli fast inventar i vesken min for hagen hjemme trenger også en omgang)
 Her er et eiketre der greinene vokser i alle retninger. Det ble frisert og skal passes på. Eik er ikke så vanlig på vestlandet.
 Bjørken har vokst altfor tynn og høy. Innimellom furutrærne har den strukket seg etter lyset. Her måtte jeg bruke en sag.
Før og etter frisering av nye skudd fra rogn. Da har jeg og Fiskars gjort vårt til at ikke kystlandskapet gror igjen. Kanskje jeg skal låne en sau eller geit neste år. Jeg lærte mye om forandring av kystlandskapet da jeg besøkte Lyngheisenteret.Se her

1 kommentar:

  1. Dere er flinke til å frisere! Fiskars sakser er ypperlige hjelpemidler. Vi har bl.a ei greinsaks som gaper og biter over ganske så store greiner. Koster litt mer, men absolutt å anbefale når man holder på med slikt arbeid.

    SvarSlett