søndag 23. oktober 2011

Lysthus må vi ha !!

 Vi må ha et lysthus på Holmen, men det er så mye som er viktig å gjøre først, sa vi flere ganger. På en tur innom OBS bygg så vi ett ferdig byggesett. Det var stort, 10 kvm og med vinduer rundt hele. Mannen på Holmen slo til og en lang prosess startet.Hele familien var med på å frakte pakkene med bil og tilhenger. De enkelte delene ble sortert og bært på plass.Hvor skal det stå? Jo, på Holmens høyeste punkt med utsikt og oversikt til alt. Grunnmur ble laget etter alle byggekunstens regler.


Selv om veggene kom hele med vinduer i, var det mange deler. Her er det taket som er lagt utover. Alle delene ble malt før vi satte det opp.


Dette er taket som også ble malt før vi satte det oppå de ferdig monterte veggene. Men hvordan skal vi få det opp ??? Det hjelper med noen ingeniører i familien. Jeg ble så imponert og våget nesten ikke se på. Tenk om vinduer og veggene ble ødelagt. Så, i løpet av en time var noen tau og taljer festet til trærne. Rå styrke sammen med fysikkens lover og voila, taket lå fint oppå veggene og kunne festes. Jeg må si jeg pustet lettet ut.


Jeg har alltid tenkt på at lysthus skal være hvite. Det passer ikke i skogen, så vi valgte brunrød fra Steen Hansen.Vi ville ikke ha kontrastfarge på dører og vindu fordi huset skal ligge mest mulig skjult inne i skogen.


Her er lysthuset en sein høstkveld. Nå er det sikret for vinteren. Alt er malt utvendig og taket er på.  Legging av tak ble min jobb fordi jeg er lett. Dette går aldri bra og det kommer til å ta dagevis,tenkte jeg. Taket er plater som spikres på i et system.Når jeg først forstod systemet og var komt inn i arbeidet, gikk det utrolig fort. Det ble bare en dags arbeid og det var gøy fordi det var så lett. En fantastisk god følelse når alt var trygt for regnet som kom noen timer etterat vi var ferdig.



Nå kan vi begynne å innrede og det skal vi bruke vinteren til. Gardiner og puter skal syes og møbler males.Teppe til gulvet med kompassrose er bestilt og under produksjon i Marokko.Samtidig kan vi begynne å tenke på MÅ prosjektene, som å få et snurredo og vaskerom. Planen er klar.




En stor takk til Bjørnar( En av Holmens sønner) for tolmodighet, innsikt, smidighet og rå styrke. Vi skal bygge en slumreseng til deg i lysthuset!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar